„Iránytű a fémtörvényhez” című konferencia beszámoló II. rész

A konferencia következő előadója Dr. Vanner Gábor ezredes, VPOP jövedéki igazgatója volt. Az első mondatok között szerepelt, hogy ők ezt a szakmát még nem ismerik, meg kell tanulniuk, úgy mint a fémkereskedőknek a törvényi rendelkezéseket, így kérte a fémkereskedők megértését, és kívánta egy jó partneri kapcsolat kezdetét.

Pontokba szedve az alábbi témák kerültek elő:

  1. A Vám- és Pénzügyőrség felépítése: A hatóság egy 3 szintű rendészeti szerv. A hatóság dolgozói fegyverhordozási engedéllyel bírnak. Minden ellenőrzés alkalmával fegyveres felszereléssel fognak megjelenni, csak a konferenciák alkalmával jelennek meg civil ruhában. A legmagasabb szint a VPOP (országos parancsnokság), ők irányítják, koordinálják az alsóbb szinteket. A középső szint a regionális parancsnokság. Összesen 7 darab, ezek a szervek irányítják az alsóbb fokú szerveket, mint például a Regionális Ellenőrző Központokat (REK).
  2. Az engedély kérelem benyújtásának helye:
    • Az engedély iránti kérelmet a kérelmező székhelye szerint illetékes Vám- és Pénzügyőrség regionális ellenőrzési központjához kell benyújtani. A regionális ellenőrzési központok illetékességi területe a Vám- és Pénzügyőrség honlapján megtekinthető.
  3. Az engedélykérelem benyújtásának előzetes feltételei
    • Az engedélykérelem postai úton történő benyújtása esetén:
      1. A Vám- és Pénzügyőrség honlapjáról letöltött engedélykérelem nyomtatvány ÁNYK programmal történő kitöltése, és az illetékes regionális ellenőrzési központnak postai úton történő megküldése. (Ebben az esetben a vámazonosító (VPID) szám az engedélykérelem nyomtatványon szereplő adatok alapján kerül kiadásra.)
    • Az engedélykérelem Ügyfélkapun keresztül, elektronikusan történő benyújtása esetén:
      1. A vámhatóság által kiadott vámazonosító szám (VPID szám) megszerzése. Az igényléshez szükséges nyomtatvány a www.vam.gov.hu weboldalról elérhető.
      2. Amennyiben az ügyfél még nem rendelkezik vele, az Ügyfélkapu regisztráció okmányirodában kérhető. A www.magyarorszag.hu címen elektronikusan is igényelhető, de ilyenkor is be kell menni az okmányirodába.
      3. Az Ügyfélkapu regisztrációt követően, ezen adatok alapján végzett vámhatósági regisztráció az Egységes Ügyfél Címtárban (EÜC).
  4. Az engedélyezési eljárás menete
    • Ideális esetben, ha minden feltételt rendben találnak, az engedélyezés 22 napig tart. A pontatlanságok, hibák miatt csúszhat, de legkésőbb a 68. napon az engedélyt kiadják.
    • Csak szakképzett munkaerő végezheti a kereskedelmet. A szükséges képesítés pontos listájáról ezidáig nem jelent meg semmilyen egyértelmű lista.
    • Az engedélyezési eljárás során a törvényben foglaltak betartását vizsgálják. Tehát például a telephely feltételeit (biztonságos tárolás, szakember van-e, nyilvántartás vezetését, tárolás módját, bank garanciát…)
    • A telephely működését szimbolizáló rajzot (technológia rajz) kell készíteni, hogy a VP munkatársai a telephelyen kiigazodjanak. Erre a rajzra ( nem kell professzionálisnak lennie, mindenki maga megrajzolhatja) az anyag útját kell ábrázolni attól a ponttól kezdve, ahogy beérkezik az anyag egészen addig, ahol a telephelyet elhagyja. A telephelyen levő gépekről is szükséges dokumentációt tárolni.
    • Továbbá az ezredes úr beszélt a pénzügyi garanciáról is. A pénzügyi garanciára vonatkozóakat a következőképpen számítják:
      • 5.000.000,-Ft telephelyenként, de maximum 25.000.000,-Ft
      • Ha a vállalkozás havi árbevétele nem éri el a 25 millió forintot és legalább 2 éve működnek, azoknak 1 millió forint.
      • Ha a vállalkozás havi árbevétele 25 millió alatt van és 2 évnél fiatalabb, akkor telephelyenként 2,5 millió forint, maximum 12,5 millió forint.
  5. Nyilvántartások vezetése
    • Az Excel-ben vezettet nyilvántartást nem fogadják el, mert nem teljesíti az elektronikus tárolás követelményeit. Az elfogadható, ha a nyilvántartás mintáját elkészítik (ilyenkor a nyilvántartás papíralapú lehet csak) és mellékletként beküldik. Ezt engedélyeztetés során hitelesítik.
    • A nyilvántartó program adattartalma az, ami a törvényben foglalva van.
    • Ha egy elektronikus nyilvántartást a VP elfogadott, akkor már csak egy egyszerűsített vizsgálat lesz
    • Az anyagkísérő okmányt háromféleképpen lehet vezetni.
    • Papír alapú vezetés. Ezeket a forma-nyomtatványokat a VP előállítja, és ez megvásárolható.
    • A nyilvántartó programból lehet előállítani. (Az általunk készített program e módon működik)
    • Papír alapú nyilvántartás és PC alapú anyagkísérő okmány előállítását biztosító program.
    • A programmal történő anyagkísérő okmány előállítása esetén a sorszámtartományt a VP-től levélben kell kérni. Igénylésnél egy egyszerű elektronikus levelet kell küldeni, amiben a fémkereskedő VPID száma és neve szerepel, illetve az, hogy mekkora sorszámtartományra van szükségünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük