A konferencia következő előadója Dr. Vanner Gábor ezredes, VPOP jövedéki igazgatója volt. Az első mondatok között szerepelt, hogy ők ezt a szakmát még nem ismerik, meg kell tanulniuk, úgy mint a fémkereskedőknek a törvényi rendelkezéseket, így kérte a fémkereskedők megértését, és kívánta egy jó partneri kapcsolat kezdetét.
Pontokba szedve az alábbi témák kerültek elő:
- A Vám- és Pénzügyőrség felépítése: A hatóság egy 3 szintű rendészeti szerv. A hatóság dolgozói fegyverhordozási engedéllyel bírnak. Minden ellenőrzés alkalmával fegyveres felszereléssel fognak megjelenni, csak a konferenciák alkalmával jelennek meg civil ruhában. A legmagasabb szint a VPOP (országos parancsnokság), ők irányítják, koordinálják az alsóbb szinteket. A középső szint a regionális parancsnokság. Összesen 7 darab, ezek a szervek irányítják az alsóbb fokú szerveket, mint például a Regionális Ellenőrző Központokat (REK).
- Az engedély kérelem benyújtásának helye:
- Az engedély iránti kérelmet a kérelmező székhelye szerint illetékes Vám- és Pénzügyőrség regionális ellenőrzési központjához kell benyújtani. A regionális ellenőrzési központok illetékességi területe a Vám- és Pénzügyőrség honlapján megtekinthető.
- Az engedélykérelem benyújtásának előzetes feltételei
- Az engedélykérelem postai úton történő benyújtása esetén:
- A Vám- és Pénzügyőrség honlapjáról letöltött engedélykérelem nyomtatvány ÁNYK programmal történő kitöltése, és az illetékes regionális ellenőrzési központnak postai úton történő megküldése. (Ebben az esetben a vámazonosító (VPID) szám az engedélykérelem nyomtatványon szereplő adatok alapján kerül kiadásra.)
- Az engedélykérelem Ügyfélkapun keresztül, elektronikusan történő benyújtása esetén:
- A vámhatóság által kiadott vámazonosító szám (VPID szám) megszerzése. Az igényléshez szükséges nyomtatvány a www.vam.gov.hu weboldalról elérhető.
- Amennyiben az ügyfél még nem rendelkezik vele, az Ügyfélkapu regisztráció okmányirodában kérhető. A www.magyarorszag.hu címen elektronikusan is igényelhető, de ilyenkor is be kell menni az okmányirodába.
- Az Ügyfélkapu regisztrációt követően, ezen adatok alapján végzett vámhatósági regisztráció az Egységes Ügyfél Címtárban (EÜC).
- Az engedélykérelem postai úton történő benyújtása esetén:
- Az engedélyezési eljárás menete
- Ideális esetben, ha minden feltételt rendben találnak, az engedélyezés 22 napig tart. A pontatlanságok, hibák miatt csúszhat, de legkésőbb a 68. napon az engedélyt kiadják.
- Csak szakképzett munkaerő végezheti a kereskedelmet. A szükséges képesítés pontos listájáról ezidáig nem jelent meg semmilyen egyértelmű lista.
- Az engedélyezési eljárás során a törvényben foglaltak betartását vizsgálják. Tehát például a telephely feltételeit (biztonságos tárolás, szakember van-e, nyilvántartás vezetését, tárolás módját, bank garanciát…)
- A telephely működését szimbolizáló rajzot (technológia rajz) kell készíteni, hogy a VP munkatársai a telephelyen kiigazodjanak. Erre a rajzra ( nem kell professzionálisnak lennie, mindenki maga megrajzolhatja) az anyag útját kell ábrázolni attól a ponttól kezdve, ahogy beérkezik az anyag egészen addig, ahol a telephelyet elhagyja. A telephelyen levő gépekről is szükséges dokumentációt tárolni.
- Továbbá az ezredes úr beszélt a pénzügyi garanciáról is. A pénzügyi garanciára vonatkozóakat a következőképpen számítják:
- 5.000.000,-Ft telephelyenként, de maximum 25.000.000,-Ft
- Ha a vállalkozás havi árbevétele nem éri el a 25 millió forintot és legalább 2 éve működnek, azoknak 1 millió forint.
- Ha a vállalkozás havi árbevétele 25 millió alatt van és 2 évnél fiatalabb, akkor telephelyenként 2,5 millió forint, maximum 12,5 millió forint.
- Nyilvántartások vezetése
- Az Excel-ben vezettet nyilvántartást nem fogadják el, mert nem teljesíti az elektronikus tárolás követelményeit. Az elfogadható, ha a nyilvántartás mintáját elkészítik (ilyenkor a nyilvántartás papíralapú lehet csak) és mellékletként beküldik. Ezt engedélyeztetés során hitelesítik.
- A nyilvántartó program adattartalma az, ami a törvényben foglalva van.
- Ha egy elektronikus nyilvántartást a VP elfogadott, akkor már csak egy egyszerűsített vizsgálat lesz
- Az anyagkísérő okmányt háromféleképpen lehet vezetni.
- Papír alapú vezetés. Ezeket a forma-nyomtatványokat a VP előállítja, és ez megvásárolható.
- A nyilvántartó programból lehet előállítani. (Az általunk készített program e módon működik)
- Papír alapú nyilvántartás és PC alapú anyagkísérő okmány előállítását biztosító program.
- A programmal történő anyagkísérő okmány előállítása esetén a sorszámtartományt a VP-től levélben kell kérni. Igénylésnél egy egyszerű elektronikus levelet kell küldeni, amiben a fémkereskedő VPID száma és neve szerepel, illetve az, hogy mekkora sorszámtartományra van szükségünk.